De reactie van de PvdA op de begroting 2022-2025

Door Simone Cox op 21 november 2021

Tijdens de raadsvergadering van 28 oktober 2021 over de begroting heeft onze fractievoorzitter Berend Klok de volgende reactie op de begroting van de gemeente Brummen gegeven:

Op 17 juni van dit jaar hebben we de Perspectiefnota 2022-2025 vastgesteld. Een perspectiefnota met de uitgangspunten en voorwaarden voor de begroting van 2022-2025, die we vandaag behandelen.

Bij de behandeling van de perspectiefnota ben ik al uitgebreid ingegaan op de voor de PvdA, voortvloeiende uit onze sociaaldemocratische waarden belangrijkste zaken. u kent ze ongetwijfeld. En dat zou dan nu niet nodig zijn. En toch wil ik enkele aspecten nog eens in algemene zin benadrukken.

Samenleving & Sociaal Domein:

In het verkiezingsprogramma 2018-2022 van de PvdA was het vertrekpunt “welzijn boven welvaart, gelijkwaardigheid boven gelijkheid, solidariteit boven individualiteit”. En in de huidige tijd staan deze punten onder druk; enerzijds als gevolg van de naar ons inzicht te ver doorgevoerde marktwerking in de zorg, met als eigenschap dat  financieel gewin in plaats van goede zorg de overhand heeft. En ook in de woningbouw met als gevolg dat er nu sprake is van een heuse woningcrisis. Een samenleving is geen bedrijf en moet niet als zodanig gemanaged  worden.
Zorgen voor goede en adequate zorg en zorgen voor voldoende betaalbare woningen is een publieke taak. Een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de overheid, rijk, provincie en gemeente. En van het Rijk mogen we toch verwachten, dat wanneer het financieel tegenzit, zoals nu met name in het sociaal domein, de gemeenten niet aan hun lot overlaten.

Met betrekking tot de te maken prestatieafspraken met o.a. Veluwonen dienen we een motie in, waarin we het college vragen om te overwegen maatregelen te treffen die zouden kunnen bijdragen aan het tegengaan van asociale speculatie in de particuliere woningmarkt, aan stimuleren van de doorstroming in het woningenareaal binnen de gemeente en daarmee, niet onbelangrijk, in de vitaliteit van de gemeente.

De voorkant van de begroting voor de periode van 2022 - 2025

Sport en Cultuur

Sport en cultuur zijn onmisbaar in elke samenleving voor het in stand houden van de sociale structuur en sociale karakter van onze gemeente. Ook hier gaat het in onze ogen om een publieke taak. Wat de Corona – epidemie ons heeft laten zien is, dat sport en cultuur  belangrijk zijn voor de persoonlijke ontwikkeling, voor gezondheid en welzijn en welbevinden van onze inwoners. Daarom zal de PvdA  zich blijven inzetten voor het behoud van de voorzieningen voor sport en cultuur.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een containerbegrip. We zijn misschien geneigd om te denken dat het  alleen over de energietransitie gaat. Maar duurzaamheid gaat ook over biodiversiteit (waar Groen Links regelmatig op bevlogen wijze de aandacht voor vraagt) , over circulariteit (denk aan het twee weken geleden vastgestelde ambitieuze grondstoffenplan) , en het duurzaam produceren van gezond voedsel door onze boeren. Duurzaamheid als grondhouding staat in onze beleidsdocumenten. Deze grondhouding is nodig, niet alleen van de gemeente, ook van elke individuele inwoner in onze gemeente, in onze provincie, in ons land om te proberen de desastreuse gevolgen van veranderingen in het klimaat af te wenden. Doorgaan op de weg die we al decennia lang volgen zal dat niet bewerkstelligen. De energietransitie vraagt veranderingsbereidheid en commitment van ons allemaal. Ook wanneer het ten koste gaat van het individuele comfort en woongenot.

Basis op orde

De basis op orde dat was één van de belangrijkste uitgangspunten voor de begroting van 2021-2024 en dat is het ook voor deze begroting die nu voorligt. Het is vanzelfsprekend noodzakelijk om altijd de basis op orde te hebben; en niet alleen nu de financiële situatie van de gemeente Brummen zorgwekkend is o.a. als gevolg van het neoliberale beleid in met name het sociaal domein.

Want wanneer de basis niet op orde is, dan zijn we niet in control en dit kan aanleiding geven tot speculaties met betrekking tot de vraag of de gemeente voldoende toegerust is om haar taken uit te voeren. Zie, het met de provincie gemaakte afspraak om de bestuurskracht van de gemeente te onderzoeken. Als gemeenteraad weten we nog niet tot welke conclusies het onderzoek heeft geleid, maar op voorhand is in de begroting wel 75.000 euro opgenomen voor de mogelijk te treffen maatregelen. Dat is vanuit praktische overwegingen te billijken, maar binnenkort worden we geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek en dan zal moeten blijken of het gereserveerde geld ook echt nodig is.

Tenslotte: De vraag of de voorliggende begroting in overeenstemming is met de vastgestelde perspectiefnota. Naar het inzicht van de PvdA is dat het geval. En dus voorzitter kunnen wij instemmen met deze door het college aangeboden begroting.”

De motie is aangehouden. Deze motie kan beter aan de orde komen tijdens de bespreking van de Routekaart wonen. Deze Routekaart is informatief besproken in het Forum Sociaal Domein op 4 november2021. Eind 2021 of begin 2022 komt het College met een voorstel voor de Routekaart Wonen.

Infographic: Gemeente Brummen

Foto boven aan pagina door Michael Longmire via Unsplash

Simone Cox

Mijn wieg stond vlak bij Schiphol. Voor mijn studie bestuurskunde verhuisde ik naar Enschede. Daar leerde ik mijn man kennen en werden onze twee kinderen geboren. Na mijn studie heb ik als zelfstandig subsidieadviseur voor bedrijven gewerkt. Sinds 2018 woont ons gezin in Brummen. Via de Maatschappelijke Advies Raad (MAR) ben ik actief betrokken geraakt