Eerbeek en de industrie

Door Cathy Sjerps op 17 november 2022

Eerbeek en de papierindustrie : zij hebben een lange geschiedenis met elkaar. Die gezamenlijke geschiedenis heeft altijd veel goeds gebracht. Zo biedt de papierindustrie werk en inkomen voor veel inwoners en maakt ze een economische ontwikkeling voor toeleverende bedrijven mogelijk. De producten die worden gemaakt zijn kwalitatief mooie en duurzame producten. Daarbij is bijvoorbeeld te denken aan verpakkingen van golfkarton, welke veel duurzamer zijn dan plastic verpakkingen. Kortom: Eerbeek is altijd trots op haar papierindustrie geweest.

Tegelijkertijd brengt de papierindustrie ook overlast met zich mee. Ze belast het milieu door de uitstoot van stoffen en het grote verbruik van water. Daarnaast heeft ze impact op de leefbaarheid van Eerbeek door de uitstoot van geur en geluid en door de toename van het vrachtverkeer.

Een logistiek centrum

Er is in die lange geschiedenis altijd gezocht naar een goede balans tussen enerzijds de leefbaarheid van Eerbeek en anderzijds de belangen van de industrie. Dat gaat vaak goed, maar soms botsen de belangen ook. Dat komt de laatste tijd sterk naar voren bij de wens van de papierindustrie om een logistiek centrum te hebben voor de opslag van producten. De industrie heeft namelijk binnen de aan haar verleende vergunningen ruimte om te groeien en om toekomstbestendig te zijn wil ze dat ook doen. In de zoektocht naar een goede locatie voor een dergelijk logistiek centrum, viel in eerste instantie de keus op het Burgersterrein. Maar veel inwoners van Eerbeek vonden dat een slechte keus en ook de Raad van State verwierp het plan van de gemeente Brummen.

Welke locatie?

De provincie Gelderland heeft vervolgens, in het kader van de samenwerking met de gemeente Brummen en de industrie binnen het programma EerbeekLoenen 2030, de taak op zich genomen om met een goed inpassingsplan te komen. Daartoe is een zorgvuldig proces gevolgd, waarbij vele onderzoeken zijn gedaan, onder andere een onderzoek naar de vraag of een logistiek centrum daadwerkelijk nodig is.  Inwoners hebben meerdere keren de gelegenheid gehad om geïnformeerd te worden en om zich uit te spreken. Daarbij hebben veel inwoners uitdrukkelijk de wens geuit om méér locaties te onderzoeken dan alleen het Burgersterrein. De provincie heeft vervolgens een uitgebreid alternatievenonderzoek uitgevoerd, waarbij veertien mogelijke locaties zijn onderzocht. Uiteindelijk leidde dit proces tot een keuze, door Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland, voor de Kollergang Zuid-West als locatie voor een logistiek centrum. Een belangrijk nadeel van deze locatie is dat daarvoor 4,53 hectare waardevol bos moet worden gekapt. Weliswaar wordt dit verlies aan natuur ruim gecompenseerd, door de aanplant van 10,26 hectare nieuw bos. Maar de vraag is: willen we bos kappen voor de bouw van een logistiek centrum? De provincie heeft de gemeenteraad van de gemeente Brummen de gelegenheid gegeven om wensen een aandachtspunten te geven bij het concept inpassingsplan. Donderdagavond 10 november vergaderde de gemeenteraad hierover.

Wat vindt de PvdA?

De PvdA kan zich op grond van alle gegevens vinden in de bouw van een logistiek centrum. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken zijn wij overtuigd van het nut en de noodzaak hiervan voor de papierindustrie. Bovendien biedt een logistiek centrum de mogelijkheid om verkeersstromen efficiënt en zo veilig mogelijk te leiden. Voor de ingebruikname van het logistiek centrum wordt als eis gesteld, dat er bij het vervoer tussen logistiek centrum en de fabrieken gebruik wordt gemaakt van elektrische voertuigen. Dat komt het milieu en de leefbaarheid ten goede.

De keus voor de locatie Kollergang Zuid-West accepteren wij als de uitkomst van een transparant en zorgvuldig doorlopen proces. Natuurlijk is het pijnlijk dat er daarvoor een deel van het Markvoortbos moet worden gekapt. Dit wordt gecompenseerd door herplant van bos op andere locaties, maar oude bosbodem heb je niet zo snel terug. In een brede afweging die door de provincie is gemaakt en waarbij vele aspecten een rol hebben gespeeld, is de keuze gevallen op deze locatie.

De PvdA heeft een amendement opgesteld met als aandachtspunt voor de provincie om zo min mogelijk bos te kappen. De industrie heeft namelijk in haar inspraakreactie aangegeven dat er mogelijk minder oppervlakte nodig is voor het realiseren van een logistiek centrum op de gekozen locatie. Wij geven de provincie als aandachtspunt mee dat in dat geval het bestemmingsvlak moet worden aangepast aan die kleinere oppervlakte. Dit amendement is unaniem aangenomen.

Daarnaast heeft de PvdA middels een amendement aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid, niet alleen op de route van de fabrieken naar het logistiek centrum, maar ook op de Kollergang zelf. Er zijn daar meerdere bedrijven gevestigd waar werknemers komen en gaan. Ook Werkfit is daar gevestigd, waar de gemeente Brummen beschut werken aanbiedt. Ook dit amendement is aangenomen.

Een voorbehoud bij dit alles is de huidige problematiek rondom stikstof. Er moet een zogenaamde ‘passende beoordeling stikstof’ worden gemaakt, maar die ontbrak nog in de stukken die aan de gemeenteraad waren voorgelegd. Die berekening is medio november 2022 klaar, volgens de provincie. Toch wilde de provincie geen uitstel geven aan de gemeenteraad voor het geven van wensen en aandachtspunten. Mogelijk leiden de uitkomsten van de stikstofberekeningen dus tot andere inzichten.

Hoe verder?

De provincie zal het concept-inpassingplan vervolgens ter inzage leggen, waarbij de mogelijkheid bestaat om zienswijzen in te dienen. In het concept-inpassingsplan zal de uitkomst van de stikstofberekeningen zijn verwerkt. De samenleving is dan weer aan zet, om te laten weten wat zij van het concept-inpassingsplan vindt!

Cathy Sjerps

Cathy is 62 jaar en een zeer ervaren en gewaardeerde bestuurder. Zij verdiept zich in vraagstukken en is een sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij is in staat om op verschillende niveaus met mensen te communiceren. Zij drukt zich helder uit, luistert naar standpunten van anderen en is samenwerkingsgericht en breed inzetbaar. Na een “invalbeurt”

Meer over Cathy Sjerps