Een nieuw minimabeleid

Door Cathy Sjerps op 20 december 2022

Het zijn vreemde tijden waarin we leven. Velen van ons ervaren dat. We zijn nog niet bekomen van een corona-pandemie of er dienen zich alweer andere problemen aan. Ik denk daarbij aan de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne, zorgen over het klimaat en zorgen over onze portemonnee.

Ik denk dat we dit allemaal wel herkennen: schrikken van de rekening bij de supermarkt, afwegingen maken of je de verwarming wel of niet aan zal zetten en bang zijn voor de energierekening.

Daarom is het maar goed, voorzitter, dat we een minimabeleid hebben. Voor de PvdA is dit een heel belangrijk punt. Daarmee willen we het immers voor iedereen mogelijk maken om deel te nemen aan onze samenleving. Want mensen met minder geld in de portemonnee worden daarbij financieel ondersteund.

Vanavond praten we over het nieuwe minimabeleid voor volgend jaar, 2023. In het raadsvoorstel kunnen we lezen dat er in het afgelopen jaar al het nodige is gebeurd. Er zijn stappen genomen op het gebied van schuldhulpverlening, zoals de aansluiting bij Geldfit en de uitbreiding van spreekuren. Er is een aanpak energiearmoede van start gegaan, waarbij inwoners worden geholpen om hun energiegebruik te verminderen. Dat zijn wat ons betreft goede ontwikkelingen.

Dat maakt helaas wel, zo hebben we begrepen, dat het ontwikkelen van een nieuw minimabeleid vertraging opliep.

Wij vinden het daarom heel goed, dat het college heeft besloten de huidige regelingen volgend jaar voort te zetten, maar dan voor een grotere doelgroep, namelijk huishoudens met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. Dat geeft ons de tijd voor een goede evaluatie en afweging van de maatregelen. Want doen we wel het goede? Bereiken we de mensen die we willen bereiken? Dat zijn belangrijke vragen die je niet zo 1, 2 , 3 kunt beantwoorden. Wat de PvdA betreft nemen we daarvoor de tijd, zodat we goed kunnen kijken of de regelingen die we hebben wel aansluiten bij wat mensen willen en we voorkomen dat er mensen tussen de wal en het schip gaan vallen.

Wat echter nu al heel duidelijk is, is dat communicatie over het minimabeleid van groot belang is. Als je iets niet weet, dan zul je er ook niet naar vragen. De onbekendheid met de regelingen van het minimabeleid is nog erg groot en dat vraagt een actieve communicatie. Niet alleen door geschreven artikelen in de media. We zijn dan ook blij om in het raadsvoorstel te lezen dat ook de lokale partners en het team voor elkaar hierbij worden betrokken. We roepen de wethouder hierbij dan ook op, om dit met zoveel mogelijk partners op te pakken.

Begin 2020, toen de coronacrisis zich ook in Nederland openbaarde, ontstond een enorm gevoel van saamhorigheid. Veel inwoners waren bereid om hun handen uit de mouwen te steken, elkaar te helpen en naar elkaar om te kijken. We zijn nu drie jaar verder en er is in die tijd veel gebeurd. Wij, de fractie van de PvdA, hopen echter dat we ook in de komende tijd elkaar vast blijven houden en een open, gastvrije samenleving kunnen zijn. Dat je welkom bent om wie je bent, ook al heb je geen geld. Dit minimabeleid zal daarbij zeker helpen.

Afbeelding van Welcome to All ! ツ via Pixabay.

Cathy Sjerps

Cathy is 62 jaar en een zeer ervaren en gewaardeerde bestuurder. Zij verdiept zich in vraagstukken en is een sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij is in staat om op verschillende niveaus met mensen te communiceren. Zij drukt zich helder uit, luistert naar standpunten van anderen en is samenwerkingsgericht en breed inzetbaar. Na een “invalbeurt”

Meer over Cathy Sjerps