Door Cathy Sjerps op 18 november 2023

Stora Enso De Hoop

Het nieuws over de voorgenomen sluiting van papierfabriek De Hoop in Eerbeek kwam in juni van dit jaar als een grote verrassing. Het heeft veel verdriet, stress, onzekerheid en boosheid bezorgd in gezinnen die nauw verbonden zijn met De Hoop: werknemers die werkzaam zijn bij De Hoop, gepensioneerden die zich jarenlang met hart en ziel voor De Hoop hebben ingezet en werknemers van bedrijven die veel samenwerken met De Hoop. Een van de oudste ondernemingen zal na 350 jaar haar deuren sluiten.

De lokale en provinciale fractie van de PvdA hebben hierover contact gezocht met elkaar en met de vakbond FNV. De vakbonden, de provincie Gelderland en de gemeente Brummen hebben zich ervoor ingezet dat geprobeerd zou worden om de fabriek te verkopen. Maar helaas bleek een verkoop niet te lukken, mede omdat het verkoop proces zo laat gestart is dat een bijna tot stilstand gekomen fabriek te koop werd aangeboden. De vakbonden hebben onderhandeld over een goed sociaal plan voor de werknemers van De Hoop, en met succes. Nu de sluiting van de fabriek helaas definitief aan de orde is, is het heel belangrijk dat er alles aan wordt gedaan om medewerkers aan ander werk te helpen en een goede financiële regeling te bieden.

Maar ook met een goed sociaal plan zal het niet gemakkelijk zijn om voor iedereen tot een goede oplossing te komen. Er zijn in deze tijd wel vacatures, maar met name voor ouderen is het toch niet altijd gemakkelijk om ander werk te vinden, zeker niet op hetzelfde salarisniveau. Het werk in de papierfabriek wordt goed betaald en het is de vraag of ander werk hetzelfde salaris kan bieden. En een lager inkomen vraagt in deze tijd met hoge kosten om aanpassing van het financiële huishoudboekje. Daarnaast kan de sluiting van De Hoop ook gevolgen hebben voor het werk van anderen, bijvoorbeeld werknemers bij andere (toeleverende) bedrijven. Denk daarbij ook aan de transporteurs. Zij vallen niet onder dit sociaal plan.

Voor de PvdA genoeg redenen om deze ontwikkelingen nauwlettend te volgen. En om te kijken waar we lokaal kunnen bijspringen om inwoners die daar behoefte aan hebben te ondersteunen.

Cathy Sjerps

Cathy is 62 jaar en een zeer ervaren en gewaardeerde bestuurder. Zij verdiept zich in vraagstukken en is een sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij is in staat om op verschillende niveaus met mensen te communiceren. Zij drukt zich helder uit, luistert naar standpunten van anderen en is samenwerkingsgericht en breed inzetbaar. Na een “invalbeurt”

Meer over Cathy Sjerps