Standpunt PvdA Beschermd Thuis

Door Margo van Enck-Hulleman op 17 juni 2021

Het standpunt Beschermd Thuis heeft Margo van Enck  besproken in de raadsvergadering van 27 mei jl.

In de afgelopen maanden is er door het College en de ambtelijke organisatie in bijpraatsessies   meerdere malen met de raad gesproken over de doordecentralisatie Beschermd Wonen die op 1 januari 2022 in werking zal treden. In een consultatieronde heeft de gemeenteraad wensen en bedenkingen meegegeven, evenals de andere gemeenteraden in de regio Oost-Veluwe. Dit heeft geleid tot een regionale notitie consultatie. De PvdA fractie stemt in met het vaststellen van het Regionaal Ontwerp Beschermd Thuis 2030, het Regionaal Kaderdocument Beschermd Thuis 2022 – 2030 én het opstarten van de nieuwe regionale inkoopprocedure voor Beschermd Wonen regio Oost-Veluwe. De transitie loopt door tot 2030 en zal gefaseerd ingevoerd worden.

Beleidsplannen

Nu de regionale beleidsplannen klaar zijn, staan wij als gemeente voor de opgave om die omslag van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis lokaal vorm te geven. Om de acties die voortvloeien uit de regionale plannen scherp op tafel te krijgen verdient het maken van een lokaal uitvoeringsplan bijzondere aandacht. De begeleiding van mensen met een psychische of sociale kwetsbaarheid vraagt om het realiseren van een goede zorgstructuur en expertise in de wijken, het intensiveren van samenwerking en afstemming tussen woningcorporatie Veluwonen, zorgaanbieders, maatschappelijke partners en de gemeente. Tegelijkertijd zal ook binnen de gemeentelijke organisatie die afstemming gerealiseerd moeten worden, de aanpak raakt immers verschillende afdelingen zoals bijvoorbeeld Wmo, Jeugd,Werk en Inkomen, Schuldhulpverlening, Wonen en Veiligheid, Burgerzaken en Belastingen.

Een inclusieve samenleving

De PvdA staat achter de gedachte van een inclusieve samenleving; mensen met een kwetsbaarheid, fysiek of mentaal , moeten zoveel mogelijk mee kunnen doen en moeten kunnen wonen in reguliere woningen. Wie kan daar ook op tegen zijn? Maar hoe doen we dat dan, het realiseren van een inclusieve samenleving? Ach … hoor ik wel eens verzuchten, waar heb je het over, de problemen zullen bij jullie in de plattelandsgemeente Brummen echt niet grootschalig zijn. Toegegeven, we hebben hier niet te maken met omvangrijke Randstedelijke problematiek, met de uitdagingen van de grote steden. Maar toch … ook in onze gemeente vallen mensen tussen wal en schip. Omdat ze zich anders gedragen of omdat ze er anders uitzien; omdat ze opvallen door uiterlijk of gedrag en daardoor buiten de boot vallen. De praktijk van alledag is weerbarstig, ook hier. Onbegrip en een kort lontje is vaak geen goede combinatie. En dus, hoe gaan we van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis? Daarvoor staan we aan de lat, ook hier in onze Brummense samenleving. In de consulterende ronde van maart jl. heeft de PvdA o.a. zorgen geuit over de wachtlijsten in de GGZ en aandacht gevraagd voor de ambulante GGZ zorg in de wijken.

De doelgroep Beschermd Thuiscliënten is misschien niet groot, de opgave is des te complexer. Mensen hebben intensief en langdurig -soms levenslang- ondersteuning nodig. Als het niet goed met hen gaat heeft dat veel impact, in de eerste plaats op henzelf, maar ook op de samenleving. Inwoners moeten de kans krijgen om de doelgroep en hun wereld te leren kennen, zij zijn immers potentiële buren of vrijwilligers.

Een lokaal uitvoeringsplan

Het ontwikkelen van een lokaal  uitvoeringsplan is de verantwoordelijkheid van het College. Voor continuering van het draagvlak pleit onze fractie ervoor om de gemeenteraad periodiek te blijven betrekken. De PvdA-fractie zal met aandacht de lokale doorontwikkeling gaan volgen, inclusief de mogelijke consequenties voor cliënten m.b.t. het terug brengen van het aantal zorgaanbieders inzake de nieuwe regionale inkoopprocedure.

Een woord van dank is op zijn plaats aan het College en de ambtelijke organisatie voor de prettige,adequate en open wijze waarop zij de gemeenteraad tot nu toe heeft betrokken bij dit thema. En zijn wij de MAR erkentelijk voor hun adviezen. Voor onze fractie is hun inhoudelijke expertise, advies en betrokkenheid bij de Brummense samenleving van grote waarde.

Photo by Nathan Anderson on Unsplash

Margo van Enck-Hulleman

Mijn naam is Margo van Enck-Hulleman en samen met mijn echtgenoot en onze dieren woon ik sinds 1996 in het mooie buitengebied van de kleine kern Oeken. Sinds 2008 ben ik actief voor de PvdA afdeling Brummen en vanaf maart 2018 doe ik dit als raadslid. Van jongs af aan heb ik meegekregen dat omzien

Meer over Margo van Enck-Hulleman