Nieuwe wethouders geïnstalleerd

Door Margo van Enck-Hulleman op 25 november 2019

Eerder deze maand, op 14 november ondertekenden, na circa 8 weken van formeren, de fractievoorzitters van het CDA, GroenLinks, D66 en de PvdA het nieuwe coalitieakkoord “Sociaal, Duurzaam en Toekomstbestendig”. En werden de kandidaat- wethouders door de fractievoorzitters voorgesteld. Opvallend was, dat alleen mw. Jolink  van de VVD fractie daarbij aanwezig was. Haar collega-fractiegenoten en tevens de volledige fractie van Democratisch Brummen waren er niet.

In de Raadsvergadering van 21 november jl. werd, na beoordeling van de geloofsbrieven, het initiatiefvoorstel van de fractievoorzitters van de coalitiepartijen om de voorgestelde kandidaat- wethouders te benoemen tot wethouder door de raad aangenomen.

Vervolgens kon de burgemeester overgaan tot het formeel benoemen van de beëdigen van de wethouders.

Nieuw team:

Ine van Burgsteden (CDA), Pouwel Inberg (GroenLinks), Ingrid Timmer (D66) en Eef van Ooijen (PvdA) zijn de vier nieuwe wethouders. Zij vormen, samen met Burgemeester Alex van Hedel, het nieuwe College van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente.

Een sterke en verfrissende combinatie waarmee we vol vertrouwen een goede samenwerking aangaan, vertrouwen in een team dat de uitdagingen waarvoor onze gemeente staat energiek en kundig zal aanpakken.

De afgelopen maanden waren roerig, Brummen werd getypeerd als “politieke slangenkuil”.

De PvdA fractie heeft zich bewust niet gemengd in de publieke discussie. Wij hebben daarvoor gekozen omdat het anders onvermijdelijk zou zijn geweest, dat emoties verder zouden oplopen en dat personen beschadigd zouden worden. In deze tijd waarin we van “hype” naar “hype” gaan, waarop beweerde feiten op social media niet altijd op waarheid worden gecheckt en waar hoor -en wederhoor niet meer vanzelfsprekend is, hebben wij de afgelopen maanden gekozen om “gewoon” aan het werk te blijven.

Mede dankzij de inspanning van de PvdA hebben we kunnen voorkomen dat, door tekorten op het Sociaal Domein, de gemeente gedwongen wordt om te bezuinigen op het minimabeleid en de beschikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen zoals het zwembad en de bibliotheek.

En ja, wij zijn ervan bewust dat we offers vragen van inwoners en ondernemers als het gaat om de verhoging van de OZB en de toeristenbelasting. Toch vonden wij dat dit offer gebracht moest worden in het algemeen belang van de leefbaarheid voor alle inwoners van onze dorpen en kernen.

Vooruitkijken:

Zoals gezegd, de afgelopen maanden zijn niet gemakkelijk geweest, het vertrouwen tussen de onderlinge gemeenteraadsleden heeft hier en daar een lelijke deuk opgelopen.

En zoals altijd, een beschadigde relatie is niet zomaar hersteld.

De PvdA fractie zal zich inspannen om vanuit de inhoud de samenwerking te zoeken met elke andere fractie die daarvoor openstaat. We zitten er immers niet voor onszelf.

We gaan aan de slag!

Margo van Enck-Hulleman

Mijn naam is Margo van Enck-Hulleman en samen met mijn echtgenoot en onze dieren woon ik sinds 1996 in het mooie buitengebied van de kleine kern Oeken. Sinds 2008 ben ik actief voor de PvdA afdeling Brummen en vanaf maart 2018 doe ik dit als raadslid. Van jongs af aan heb ik meegekregen dat omzien

Meer over Margo van Enck-Hulleman