Motie “Inventarisatie behoefte aan financiële hulp” aangenomen in raadsvergadering 1 september jl.

Door Margo van Enck-Hulleman op 6 september 2022

Mede op initiatief van de PvdA werd in de raadsvergadering van jl. donderdag een motie “vreemd aan de orde van de dag “ ingediend. Met deze motie geeft de gemeenteraad het college de opdracht mee om “op zo’n kort mogelijke termijn”, doch uiterlijk eind september een inventarisatie te presenteren van huishoudens die momenteel in de financiële problemen zitten of dreigen te komen. Daarnaast verzoeken wij het college om eventuele maatregelen om huishoudens te ondersteunen aan de gemeenteraad te presenteren”.

Fractievoorzitter Margo van Enck-Hulleman bracht de motie in:

“Deze motie is tot stand gekomen na een gesprek met meerdere raadsfracties. We hebben allemaal onze zorgen over de stijgende inflatie, recent in Nederland zelfs opgelopen tot 13%.
We wisten al dat mensen met een krappe beurs moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, daarover hebben we in de Brummense gemeenteraad al vaker gesproken met elkaar. Ik herinner u aan de beleidskaders aangaande armoedebeleid, schuldhulpverlening en het minimabeleid. Wat zich nu steeds vaker manifesteert is dat ook mensen met een hoger inkomen in de financiële problemen komen door o.a. de stijgende energielasten en de kosten van de dagelijkse boodschappen. Over welke groep mensen spreken we dan? Wel, ik heb het over de zogenaamde middeninkomens; beroepsgroepen als verpleegkundigen, politieagenten, mensen met een kleine ondernemingen, ZZP’ers. Noem maar op; er is een groeiend aantal mensen die steeds meer moeite hebben om hun rekeningen te kunnen betalen. Ook hier in onze mooie gemeente Brummen.

Wij zijn allemaal volksvertegenwoordigers, ik denk dat we allemaal verhalen uit onze eigen omgeving kennen. Die verhalen stemmen na tot nadenken. En wat kun je dan als kleine gemeente? Wat kun je als gemeenteraad betekenen voor je inwoners? We weten dat het kabinet deze week een akkoord heeft bereikt. Het onderhandelingsresultaat belooft een behoorlijk groot pakket aan maatregelen dat per 1 januari 2023 van kracht wordt. Tot 1 januari zit er een lacune. Nu kunnen wij als gemeente Brummen niet lacunes opvullen en aanvullen. Maar we kunnen wel naast onze inwoners gaan staan. Samen met hen inventariseren, welke problemen komen mensen tegen? Om zodoende te proberen schuldenproblematiek bespreekbaar te maken. Om erger te voorkomen, om hulp of begeleiding in te kunnen schakelen. De tijd tot 1 januari is voor deze groep veel te lang. Wanneer we niets doen dan constateren we vervolgens ook niets. In de komende najaarsperiode kunnen mensen al ongelofelijk in de (financiële) problemen komen.

Kunnen we alles voorkomen? Nee. Kunnen we alle mensen helpen? Nee, dat kunnen we ook niet. Maar we kunnen wel onze stinkende best doen om zoveel mogelijk inwoners die het betreft te helpen bij het in kaart brengen van hun stijgende financiële problemen. Daarvoor hebben wij een motie vreemd aan de orde van de dag opgesteld die ik hierbij, ook namens de collega’s van het CDA, GL, D66, Lokaal Belang inbreng.

Lees de volledige motie “vreemd aan de orde van de dag “.

Margo van Enck-Hulleman

Mijn naam is Margo van Enck-Hulleman en samen met mijn echtgenoot en onze dieren woon ik sinds 1996 in het mooie buitengebied van de kleine kern Oeken. Sinds 2008 ben ik actief voor de PvdA afdeling Brummen en vanaf maart 2018 doe ik dit als raadslid. Van jongs af aan heb ik meegekregen dat omzien

Meer over Margo van Enck-Hulleman