Een impressie van de bijeenkomst: De toekomst van de grijze container

2 juni 2019

Op woensdagavond 22 mei organiseerde de PvdA Brummen-Eerbeek een bijeenkomst over de toekomst van huishoudelijk afval. Eef van Ooijen leidde deze bijeenkomst. De avond begon met een stukje inhoudelijke informatie over de huidige manier van het inzamelen van het huishoudelijk afval, hoe dit in het verleden was, hoe we gekomen zijn waar we nu zijn, maar allerbelangrijkst: hoe de toekomst op dit gebied eruit zal gaan zien.

Na deze inleiding, was het woord aan Michiel Westerhoff. Hij is werkzaam bij Circulus-Berkel als Manager Strategie en Ontwikkeling en werkt hier aan een meer circulaire regio waarbij het doel uiteindelijk is om het huishoudelijke afval dusdanig te verminderen dat het er uiteindelijk niet meer zal zijn. Omdat dit uiteraard geen simpele opgave is, gaf hij hierover een presentatie en meer uitleg over hoe dit bereikt zou kunnen worden. Hierin kwamen cijfers naar voren (over de situatie zoals deze nu is, en hoe deze zou moeten worden) als ook diverse praktijkvoorbeelden. Ook was hier de gelegenheid om vragen te stellen over dit onderwerp.

Naast Michiel Westerhoff waren ook enkele mensen van de kringloopwinkels 2Switch en Litania’s Zonnestraal aanwezig. Zij hadden een paar stands ingericht met uitleg en producten uit de kringloopwinkels.

Aan het eind van de avond was er nog de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan.

De PvdA wil graag investeren in een duurzamere gemeente, dus vinden wij het belangrijk om met u in gesprek te blijven over dit onderwerp.