De raadsvergadering van 31 oktober 2019

Door Berend Klok op 2 november 2019

De raadsvergadering van 31 oktober 2019 stond voornamelijk in het teken van de behandeling van het raadsvoorstel ter vaststelling van de begroting 2020-2023.

Cruciaal daarin was het amendement dat door GroenLinks, D66, CDA en ons is ingediend om de OZB met nog eens € 545.000 te verhogen bovenop  de € 700.000 die het al bij de perspectiefnota werd voorgesteld.

De belangrijkste reden voor de PvdA fractie om dat amendement mede in te dienen was, dat het niet zo kan zijn, dat door met name de tekorten in het sociaal domein, de gemeente gedwongen wordt om te moeten bezuinigen op het minimabeleid en de beschikbaarheid van de voorzieningen, zoals b.v. het zwembad en de bibliotheek. En om er voor te zorgen dat de gemeente meer vet op de botten krijgt, want anders lopen we het risico dat de provincie als financieel toezichthouder de gemeente onder “curatele” zet.

Het amendement werd met 11 stemmen voor van CDA, D’66, GroenLinks en PvdA en 8 stemmen tegen van VVD, DB en LB aangenomen.

Ook de overige 6 amendementen, waarvan (slechts) 1 van Democratisch Brummen en geen enkele van de VVD (!!) haalden de eindstreep, zodat uiteindelijk de geamendeerde begroting kon worden vastgesteld met 12 stemmen voor en 7 tegen. LB heeft namelijk een stemverklaring afgelegd; de aantekening dat zij weliswaar tegen de extra verhoging OZB waren maar wel voor de begroting stemden.

Zie bijlage voor het volledig  betoog van onze fractie in de eerste termijn.

De behandeling van de begroting kreeg nog wel een, overigens te verwachten, staartje.

De wethouder financiën, Peter Paul Steinweg, kon niet anders doen dan het amendement aangaande de extra verhoging van de OZB te ontraden en bood zijn ontslag aan.

Wellicht een strategie die al voor aanvang van de raadsvergadering in de VVD gelederen was afgesproken.

Bij het aanbieden van zijn ontslag uitte hij, enigszins emotioneel en op persoonlijke titel, nog kritiek op het CDA en de PvdA. En gaf daarbij, tegen beter weten in, een onvolledig en ook onjuist beeld van wat er gedurende de periode april 2018 tot medio september 2019 is voorgevallen. In de tweede termijn heb ik op hoofdlijnen dat beeld gecorrigeerd.

Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay.

Berend Klok

Berend Klok vervangt tijdelijk Wim van Weteringen als secretaris.

Meer over Berend Klok