16 juni 2020

Anderhalve meter samenleving, uw gemeente op afstand, of ….?

Handen schudden of de drie welkomstzoenen op de wang?

Voorlopig niet …

Het Coronavirus veroorzaakt een gezondheidscrisis van ongekende proporties en tegelijkertijd een ernstige economische crisis waar we de gevolgen nog lange tijd van zullen dragen.  Angst, eenzaamheid, ongerustheid en onzekerheid, jong en oud worstelen hiermee. Wanneer kunnen we weer “normaal” met elkaar omgaan? Wordt het überhaupt wel weer normaal? Ontstaat er een “nieuw normaal”? Hoe zal die er dan uitzien?v

De gemeente Brummen komt ten gevolge van de Coronacrisis voor extra uitgaven te staan. De PvdA gaat er van uit dat het Rijk de extra kosten die de gemeenten hebben moeten maken volledig zal compenseren.

Gezondheid is onze grootste bezit

Los van de Coronacrisis zal het u als inwoner van onze gemeente niet zijn ontgaan, dat de gemeente Brummen er sowieso financieel niet goed voor staat. Eén van de oorzaken, die in de perspectiefnota wordt genoemd, zijn de gestegen uitgaven in het sociaal domein.

Sinds 2015, toen het Rijk deze taken heeft overgedragen aan de gemeenten, is de vraag naar zorg enorm toegenomen, maar het budget is niet meegegroeid met deze ontwikkeling in onze samenleving. En dat zou wel moeten, want ons uitgangspunt immers: “iedereen die zorg nodig heeft, moet zorg krijgen”!

Vanzelfsprekend moeten we kritisch kijken naar de toewijzing van zorg, maar grote besparingen zal dat niet opleveren. Het wordt daarom nog een hele puzzel om de gemeente weer financieel gezond te maken. Wat de PvdA betreft mag dat niet ten koste gaan van die andere gezondheid.