Sport en Cultuur

Sport en cultuur zijn van groot belang, zowel voor de gezondheid als voor de sociale samenhang. Sport en cultuur moeten daarom voor iedereen toegankelijk zijn.

Sport en cultuur; ze brengen mensen bij elkaar. Door daarin te investeren, investeren we in de gezondheid van mensen. Want gezond zijn en gezond blijven hangt van meer af dan van goede zorg bij ziekte. Sporten, zingeving en bezig zijn met je hobby, houden je jong en gezond. Dat wordt positieve gezondheid genoemd. De PvdA vindt dit waardevol en wil dit stimuleren. Sport en cultuur bevordert bovendien participatie en sociale samenhang: Van jong tot oud en van arm tot rijk. Het houdt de boel bij elkaar. Het is daarom belangrijk dat cultuur en sport voor iedereen toegankelijk zijn. Ook voor mensen met een laag inkomen of een lichamelijke of verstandelijke beperking. De PvdA wil blijven investeren in de sportverenigingen, de culturele stichting, de bibliotheek, de SWB, samen met al die vrijwilligers die onbetaald, onbetaalbaar werk doen.

Hier staan we voor:

• Iedereen moet kunnen sporten en deelnemen aan cultuur. Dus ook mensen met een laag inkomen of met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Verenigingen die zich daarvoor inzetten, moeten ondersteund worden.
  • Het PvdA-ombudsteam richt een meldpunt in, waar mensen kunnen aangeven waar het knelt bij deelname een sport en of cultuur.
  • De bibliotheek in Brummen én Eerbeek blijft open en dat geldt ook voor het zwembad.
  • SportKompas is en blijft onze partner. Samen brengen we onze inwoners in beweging. We moeten opletten dat de bedrijfsmatige aanpak niet ten koste gaat van hun hoofdtaak; het ondersteunen van de verenigingen.
  • Laaggeletterdheid moet de wereld uit, te beginnen in Brummen. Bibliotheek en maatschappelijk werk moeten samen aan slag.
  • Jeugd heeft de toekomst. De sportcoach en het Cultuurpunt blijven.