8 februari 2023

Flexwoningen Veldkantweg Eerbeek

Een illustratie van de te bouwen flexwoningen.

Een illustratie van de te bouwen flexwoningen aan de Veldkantweg in Eerbeek. Bron: Gemeente Brummen

Budget Bouw tijdelijke woningen

Raadsvergadering 15 december 2022/bijdrage fractie PvdA

Vandaag beslist de gemeenteraad over het beschikbaar stellen van een investeringskrediet m.b.t. het project Flexwoningen aan de Veldkant in Eerbeek.

“Voor de snelle beslisser! Landelijk is de vraag naar flexwoningen groot, het aanbod zeer schaars. Het is mooi dat we in de gemeente Brummen een optie op 16 woningen hebben kunnen bemachtigen”! Met die hartenkreet werd de gemeenteraad enkele weken geleden geconfronteerd. In kort tijdsbestek is het proces van voorbereiding en communicatie met omwonenden en de gebruikers van het sportpark De Veldkant doorlopen. Middels een extra ingelast forum op 7 december, met insprekers, werd de gemeenteraad geïnformeerd en werd gedebatteerd ter voorbereiding op de besluitvorming vandaag.

De eerste fase betreft het realiseren van 16 tijdelijke woningen, waarbij prioriteit ligt bij het herhuisvesten van ontheemde Oekraïners, specifiek gaat het hier om de mensen die tot uiterlijk

medio april in het ABK huis kunnen verblijven. In fase 2 wordt bij, voorkeur direct aansluitend, voorzien in nog eens 32 extra flexwoningen waar zogenaamde spoedzoekers terecht kunnen. Dat betekent dat op deze locatie bijvoorbeeld straks ook jongeren of mensen die na een scheiding dringend woonruimte zoeken terecht kunnen.

Wij realiseren ons terdege dat het hier voorfinanciering betreft en dat de financiële risico’s in eerste instantie bij de gemeente liggen en onderstrepen nadrukkelijk het belang van goede afspraken met Veluwonen.

N.a.v. het forum van 7 december jl. vragen wij het college notie te nemen van de inspraakreactie van Dhr. van den Hartog van de Stichting Opvang Oekraïners Brummen, nl. om aandacht te hebben voor herhuisvesting van mensen die nu particulier opgevangen worden. Want ook de duur van die opvang is eindig. Voorts vragen wij het college om het goede gesprek te blijven voeren met de gebruikers van het Sportcomplex De Veldkant en alle omwonenden gedurende het komende traject.

Op 19 mei heeft de gemeenteraad van de gemeente Brummen de motie Vluchtelingenopvang aangenomen waarin het college werd opgeroepen om locaties aan te wijzen voor tijdelijke huisvesting van ontheemden en vluchtelingen. De bouw van tijdelijke woningen aan de Veldkant passen uitstekend in de sfeer van deze motie.

De PvdA fractie is blij met voorliggend voorstel.

In de eerste plaats omdat we het heel belangrijk vinden dat mensen vanuit het ABK huis in Hall in onze gemeente kunnen blijven en werken, dat ze niet opnieuw ontheemd raken. Kinderen en jongeren zijn warm opgenomen in de Hallse en Eerbeekse gemeenschap. Ze gaan er naar school, hebben vriendjes en vriendinnetjes gemaakt en veel van hen sporten bij plaatselijke sportverenigingen.

Maar ook omdat de flexwoningen maken dat er straks meer kansen ontstaan voor inwoners die met spoed woonruimte zoeken. Alle kleine beetjes helpen.

Tot slot, onze fractie vindt dat we ons moeten blijven inspannen voor opvang en het beschikbaar stellen van tijdelijke woonruimte. Voor ontheemden door oorlog op het eigen continent, voor vluchtelingen uit andere oorlogsgebieden en voor het huisvesten van spoedzoekers.