Het ombudsteam is nog steeds actief in de gemeente Brummen. Eén van de hardnekkigste problemen met de gemeente blijft de communicatie met de burger. Zo verdween zonder enig overleg in 2019 een persoonlijke gehandicapten parkeerplaats (GP) met kentekenplaat, omdat de eigenaar van de auto ergens anders was gaan wonen. Keurig gepubliceerd in de Staatscourant op 19 juli 2019 zonder de betrokken gehandicapte burger, die was blijven wonen, op de hoogte te stellen. Zij wilde graag dat de GP bleef, maar daar viel voor haar gevoel niet met de gemeente over te praten, want het besluit was al gepubliceerd in de Staatscourant! Dat was het moment dat het ombudsteam ingeschakeld werd.
Afspraak niet nakomen
De burger wilde graag het besluit van het college en de publicatie in de Staatcourant ontvangen. Dat is op zich geen probleem, maar dan moet je het ook doen. Opnieuw stroeve communicatie. Het besluit kwam er niet. Het ombudsteam steunde de burger en ging aan de slag met mailen en bellen. Uiteindelijk werden het besluit van het college en de publicatie in de Staatscourant na een maand door de ambtenaar persoonlijk afgeleverd bij de betrokken burger.
Niet eens
De burger was het niet eens met het besluit. Zij wilde dat het bord teruggeplaatst werd. Het ombudsteam adviseerde om bezwaar aan te tekenen en bood daarbij de helpende hand. De commissie voor de bezwaarschriften hoorde in november betrokken burger en de gemeente.
Deze commissie stelde de burger gedeeltelijk in het gelijk. De situatie van mevrouw was dusdanig dat de commissie het rechtvaardig vond om een algemene gehandicaptenparkeerplaats (zonder kenteken) toe te wijzen. Mede door het ombudsteam een succesvolle actie.
Verdere communicatie
Het college besluit het advies van de commissie, dat mevrouw in de bijlage kan lezen, op te volgen: Er zal een GP (zonder kenteken) herplaatst worden. De brief aan mevrouw waarin het besluit vermeld staat, wordt nooit ontvangen. Begin januari 2020 zou die brief naar haar gestuurd zijn. Zij vraagt regelmatig waar het besluit blijft, maar er gebeurt niets. Na vele malen aan de telefoon “gehangen” te hebben, krijgt ze uiteindelijk na 2 maanden, half maart 2020, de brief waarin de beslissing van het college vermeld wordt. Maar het advies van de commissie ontbreekt. Opnieuw trekt de burger aan de bel met de vraag naar het advies van de commissie. Maar opnieuw geen actie van de gemeente. Weer wordt het ombudsteam ingeschakeld. En na veel trekken en duwen lukt het eindelijk dat mevrouw na precies 5 maanden het advies van de commissie gemaild krijgt……..
Inmiddels is het bord al geplaatst.
Eind goed al goed, maar de gemeente verdient zeker geen schoonheidsprijs.
Les die de burger hieruit kan leren: Trek aan de bel bij het ombudsteam als u denkt vast te lopen en een steuntje in de rug kunt gebruiken. Ook al zit de PvdA in het college, het PvdA-ombudsteam staat voor elke burger klaar.
U belt of mailt en wij komen
Neem contact op
Laat uw informatie achter