Bouwen met impact

De PvdA wil slim bouwen. Dit doen we door woningen te bouwen die de doorstroming bevorderen, waardoor goede woningen beschikbaar komen voor iedereen. 60% van de nieuwe woningen zijn sociale huur- of betaalbare koopwoningen.

Ook in Brummen is de woningmarkt op hol geslagen. Koopwoningen zijn met een gewoon inkomen onbetaalbaar geworden. De wachttijden voor een sociale huurwoning zijn enorm en huurwoningen in het middensegment zijn er niet of nauwelijks. Terwijl een goed en passend dak boven je hoofd toch ook bij ons in de gemeente een haalbare én betaalbare kaart zou moeten zijn. Voorop staat dat een groot deel van de oplossing vanuit Den Haag moet komen. Maar ook hier geldt dat we wel moeten doen wat we kunnen doen. Nu er in de gemeente Brummen weer ruimte is om te bouwen kunnen we aan de slag. Maar liefst 900 woningen worden gebouwd in de komende jaren. Samen bouwen aan leefbare dorpen en buurten waar je echt ‘thuis’ bent. Ook met Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO), waarbij inwoners zelf aan de slag gaan. In Hall is het goede voorbeeld gegeven.

De PvdA wil slim bouwen. Dat noemen we bouwen met impact. Iedereen, jong en oud, moet een kans krijgen om een stap vooruit te maken. Voor de één is dat een grotere woning. De ander wil juist kleiner wonen. Daar gaan we bij helpen. We willen woningen bouwen die de woningmarkt weer in beweging zetten en de doorstroming bevorderen, want zo komt er een goede woning voor iedereen. De leefbaarheid, het verenigingsleven en de voorzieningen zijn namelijk het meest gebaat bij een mix van jongeren, gezinnen en ouderen. Dat kan met maatwerk.

Hierbij willen we bijzondere aandacht vragen voor de ouderen waarvan de kinderen zijn uitgevlogen. Zij blijven vaak in een relatief grote woning wonen. Een aantal van hen wil best verhuizen ‘naar iets dat kleiner is en beter past bij de nieuwe fase in hun leven’, maar die woningen moeten er dan wel zijn. Zo’n woning dient ook een verbetering te zijn voor een redelijke prijs. Dit is bijvoorbeeld een comfortabele woning met een lagere energierekening. Dit is ook een mooi punt voor de prestatieafspraken met Veluwonen en de huurdersvereniging ‘Samen Een’.

Hier staan we voor:

• Een sociaal woningbouwprogramma. Van de 900 te bouwen woningen is minstens 60% sociaal of betaalbare huur of koop.
  • Veluwonen en de huurdersvereniging ‘Samen Een’, zijn en blijven, samen met inwoners, voor ons de belangrijke partners.
  • Bij grootschalige bouw moeten projectontwikkelaars en bouwers garanties afgeven voor het percentage betaalbare huur en of koop.
  • We bouwen multifunctionele, duurzame en energie neutrale woningen en huurwoningen.
  • Woningbouw in alle kernen. Dat is belangrijk voor het verenigingsleven, basisscholen en andere ontmoetingsplekken.
  • De gemeente voert actief woningbeleid. Ook bij lastige doelgroepen en woningbouwlocaties. Het Rijk heeft daar miljarden voor klaar liggen.