PvdA-Ombudsteam gaat helpen bij invullen papieren

3 mei 2013

Al jarenlang ontvangen mensen met een minimuminkomen een kleine bijdrage om deel te kunnen nemen aan een maatschappelijke activiteit bv. om lid worden van een vereniging. Sinds dit jaar moeten deze mensen van de gemeente een plan indienen. Het ombudsteam gaat mensen die daar problemen mee hebben, helpen. Rondkomen van een laag inkomen is niet gemakkelijk. Sporten, lidmaatschap bibliotheek, een cadeautje kopen voor de verjaardag van je buurvrouw, is voor sommige burgers nauwelijks mogelijk. Daar is de kleine financiële bijdrage voor bedoeld. Burgers die niet weten hoe al die papieren ingevuld moeten worden, kunnen hulp vragen bij Wegwijs. Dat het invullen van die papieren niet zo eenvoudig is, blijkt wel uit het feit dat velen daar al gebruik van gemaakt hebben.

Het PvdA-ombudsteam vermoedt dat verschillende burgers die stap niet nemen. Het team biedt daarom aan bij de mensen thuis te helpen bij het aanvragen van de bijdrage en het invullen van de formulieren. Samen kijken we dan of men in aanmerking komt voor een bijdrage en vullen samen de papieren in.

Verder vragen wij ons af of de mogelijkheden van het minimumbeleid bij alle burgers bekend zijn. Weet u dat gepensioneerden met alleen AOW (eventueel met een heel klein pensioentje) in aanmerking kunnen komen voor een financiële bijdrage? Bij vele instanties gaat men ervan uit dat de burger alle wegen kent, alle formulieren goed begrijpt en invult. Dat is lang altijd niet het geval. Een gesprek met een ombudsman of -vrouw biedt dan uitkomst. We hebben in de 4 jaar dat het PvdA-ombudsteam nu functioneert, ervaren dat een gemeentelijk ombudsteam echt nodig is.

Het team is telefonisch bereikbaar (0313-437962 en 0575-562777) of via internet [email protected]. Op onze site kunt u zien wie deel uitmaken van ons team.