Jong geleerd, oud gedaan

14 oktober 2014

Maandag 29 september was de dag van de burgerschapsvorming voor alle groepen 8 leerlingen (ongeveer 240) in de gemeente Brummen. Alle leerlingen hadden ter voorbereiding van deze klas al verkiezingen gehouden en een keus gemaakt voor het steunen en motiveren van een raadsvoorstel.
Verschillende raadsleden en steunfractieleden gaven workshops over o.a. verkiezingen, instrumenten van de raad, politieke partijen en het werk bij de gemeente. Ik mocht een workshop geven over de raad en de instrumenten samen met Carla Wijnhoven. Tijdens de workshop hebben we wat filmmateriaal laten zien van een forum en een raadsvergadering. De ene groep wist haarfijn weer te geven wat de raad doet terwijl de andere groep geen idee had. Kortom zeer nuttig en zeker voor herhaling vatbaar. In sommige groepen werd er zelfs al wat gedebatteerd. De kinderen uit Empe vinden het bijvoorbeeld erg belangrijk dat daar meer speeltoestellen komen en de kinderen uit Brummen vinden hetzelfde over Brummen. Uiteindelijk begrepen de kinderen uit Brummen best dat in het buitengebied minder te doen is en het daar harder nodig is. We hebben afgesloten met een woordweb:

Een paar weken voor deze dag kregen de kinderen een drietal raadsvoorstellen toegestuurd.
1. 500 euro uitgeven aan luisterboeken voor ouderen.
2. Een feest organiseren voor gehandicapte jongeren voor 500 euro.
3. € 500 uitgeven aan extra speel attributen uitgeven aan de zwembaden in Eerbeek en Brummen.
(Bij alle voorstellen ging het om een verdeling van €250 voor Eerbeek en €250 voor Brummen,

Aan het einde van de dag mochten twee kinderen van iedere klas hun gekozen voorstel motiveren en gingen de kinderen echt in debat onder leiding van voorzitter Alex van Hedel. De meningen waren in het begin redelijk verdeeld. Na een flink debat waar de kinderen elkaar behoorlijk hebben beïnvloed en overtuigd, heeft uiteindelijk een grote meerderheid gestemd voor het tweede voorstel. Een feest organiseren voor gehandicapte jongeren! En dit gaat ook echt gebeuren. De gemeente is druk bezig met de organisatie. Als het goed is worden de kinderen betrokken bij dit feest.
Voor mij was deze dag een bonus op het ‘echte’ raadswerk. Een bijdrage kunnen leveren aan de burgerschapsvorming van de jeugd. En niet alleen voor de jeugd. Voor mij was het ook een stukje burgerschapsvorming. Bijzonder te leren wat er leeft onder de jeugd en te zien dat ze sociaal zijn.