Het ombudsteam steunt succesvol aanvraag WMO-woonvoorziening

30 oktober 2013

Vorig jaar kwam een hulpvraag binnen van mevrouw Materman die vanwege een huidziekte een woonvoorziening had aangevraagd bij het WMO-loket van de gemeente Brummen. Deze aanvraag werd afgewezen. Een vriendin had haar op het PvdA-ombudsteam gewezen en zodoende nam ze contact op met het team.
Het ombudsteam gaat altijd met twee personen naar de persoon die de hulpvraag stelt, dus gingen Betty Smith en Cor Flore naar mevrouw Materman om te kijken of wij haar konden helpen. Samen met mevrouw Materman hebben we gekeken waar de problemen lagen. Het ging om een aanvraag voor een vetafscheider. Door haar huidziekte ichthyosis moet ze zich met vaseline insmeren, waardoor haar kleding ook vet wordt. Bij het wassen komt al dat vet in het waterafvoersysteem met alle gevolgen van dien. Wij kwamen samen tot de conclusie dat de aanvraag die mevrouw Materman ingediend had gerechtvaardigd was. Samen hebben we besproken hoe de aanvraag beter onderbouwd kon worden. Inmiddels had de ambtenaar van de gemeente Brummen uit eigener beweging al weer contact gezocht met mevrouw Materman. Het ombudsteam bood haar aan om bij het gesprek met de ambtenaar ter ondersteuning aanwezig te zijn, hetgeen mevrouw Materman zeer op prijs stelde. Mede door de voorbereiding met het ombudsteam kon mevrouw Materman de problematiek duidelijk maken aan de ambtenaar en eindelijk “ging de bal rollen” zo schrijft zij ons.
Mevrouw Materman heeft het hele proces beschreven in “Een niet alledaagse aanvraag voor een woonbeschikking” en zij wil u daar deelgenoot van maken. En daar werken wij graag aan mee. Het maakt tevens duidelijk dat de steun van het ombudsteam net dat zetje kan geven om een probleem een positieve wending te geven.
Kent u mensen in uw omgeving die ook een steuntje in de rug nodig hebben? Neem dan contact op met het ombudsteam.

Mevrouw Materman laat het ombudsteam de vetafscheider zien.