De avond van de dagbesteding

Door Cathy Sjerps op 13 april 2015

buiten de veste

De organisatie van de Avond van de Dagbesteding op vrijdagavond 17 april is rond. Niet minder dan 13 grote en kleine organisaties komen naar Concordia in Brummen om hun activiteiten toe te lichten. Op deze avond wil de PvdA niet alleen deze initiatieven in de schijnwerpers zetten, maar wil zij ook graag stilstaan bij de maatschappelijke meerwaarde van de dagbesteding.

Cathy Sjerps in gesprek met bewoners en begeleiders van Buiten de Veste over de dagbesteding

Sinds 1 januari van dit jaar is de gemeente verantwoordelijk voor de dagbesteding. Dagbesteding kent heel veel verschillende vormen en initiatieven. De dagbesteding is bedoeld om mensen gedurende een of meer dagen in de week een bezigheid te geven, b.v.voor mensen met een lichte vorm van dementie of  voor mensen met psychische problemen of een lichamelijke of geestelijke beperking. Maar het kan ook mensen op weg helpen naar betaald en onbetaald werk. De dagbesteding gaat dus een belangrijke rol in het sociale domein spelen. De PvdA hecht er veel waarde aan, dat dit goed van de grond komt.

Er ontstaan in onze regio de meest uiteenlopende initiatieven die allemaal een bijdrage willen leveren aan de lokale samenleving. Naast zorgboerderijen en groengroepen zien we klussendiensten, bouwprojecten en horeca als dagbesteding ontstaan.
Op Avond van de Dagbesteding presenteert een groot aantal organisaties hun activiteiten. Grote professionele organisaties als Riwis, Stichting Welzijn Brummen en Trimenzo laten zien wat zij te bieden hebben. Ook organisatoren van kleinschalige initiatieven uit de eigen gemeente als Stichting Rhienderen Centrum, Heimdall, Zorgboerderij Cortenoever, Michaelshoeve, De Meander (Groene Handen) uit Brummen en Kiboe/Plurijn uit Eerbeek vertellen over de mogelijkheden binnen hun organisatie. Verder zullen Verdandi (Grote Modderkolk Loenen), De Stadsakkers (Apeldoorn) en De oude Wasserij en Tuys uit Zutphen hun activiteiten toelichten.
De avond is in zaal Concordia te Brummen van 20.00 uur tot 22.00 (inloop vanaf 19.30) en is vrij toegankelijk. Zeker voor mensen die op zoek zijn naar een passende dagbesteding is dit een goede gelegenheid om kennis te maken met de verscheidenheid aan mogelijkheden. Maar ook voor burgers die als vrijwilliger een steentje aan deze activiteiten willen bijdragen. Iedereen is van harte welkom.

Cathy Sjerps

Cathy is 62 jaar en een zeer ervaren en gewaardeerde bestuurder. Zij verdiept zich in vraagstukken en is een sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij is in staat om op verschillende niveaus met mensen te communiceren. Zij drukt zich helder uit, luistert naar standpunten van anderen en is samenwerkingsgericht en breed inzetbaar. Na een “invalbeurt”

Meer over Cathy Sjerps